meer-verkopen

Meer verkopen? Gebruik mijn verkooptips!

Het is aanlokkelijk om beter te worden in verkopen, want behalve het verkopen van producten en diensten zal jij namelijk beter worden op tal van andere vlakken. Het aanspreken van mensen zal eenvoudiger worden en liefdesrelaties zullen eenvoudiger ontstaan. Misschien is dat wel helemaal niet waar jij naar opzoek bent. Dat is helemaal niet erg, want het verkopen van producten zal de grootste boost krijgen. Op het internet zijn veel gidsen te vinden over het beter worden in verkopen. Ik ben deze gidsen afgegaan om jou van goede tips te voorzien over hoe jij beter kan worden in verkopen. Of je nu voor je bedrijf meer wilt verkopen of jezelf in een sollicitatiegesprek beter wil verkopen, de verkooptips uit dit artikel helpen jou daarbij!

Bespreek je boodschap als een verhaal

Als er iets is waar mensen van houden, is het wel een goed verhaal. Je moet niet vreemd opkijken wanneer jij bij een saaie opsomming de aandacht van je ontvangers verliest. Het is cruciaal om boeiend te blijven tijdens een verkooppresentatie of sollicitatiegesprek. Een fout die veel Nederlanders maken is dat zij binnen te korte tijd te veel informatie willen overbrengen. Het gevolg hiervan is dat de informatie niet kordaat wordt opgeslagen en het bericht niet aankomt. Het verkopen van een product of dienst zal dan vaak ook falen, aangezien de initiële ontvanger veelal niet de persoon is die de beslissing maakt over het wel of niet afnemen van een product.

Wat moet je dan wel doen? Je moet een kort maar krachtig verhaal vertellen over wat de voordelen van het product voor de ontvanger of het bedrijf zijn. Vertel niet wat er met het product mogelijk is, maar vertel wat voor een verandering de dienst of het product dat jij moet verkopen tot stand brengt.

Wat zijn de voordelen voor de ontvanger?

Een goed voorbeeld is het verkopen van een speciale schroef die ervoor zorgt dat er veel sneller geboord kan worden. Het voordeel voor bijvoorbeeld een aannemer is dat met jouw schroeven er veel sneller geboord kan worden. Misschien is een ander voordeel wel dat jouw schroef betrouwbaarder is dan de schroef van de concurrent. Dat zou kunnen betekenen dat een aannemer minder snel de schroeven zal hoeven te vervangen dan bij het gebruik van de schroeven van een concurrent.

Het maakt veel bedrijven helemaal niet uit hoeveel een bepaald product of dienst kost, zij zijn vooral geïnteresseerd in wat het hun oplevert. Of het ze op de lange termijn misschien wel meer klanten of een beter imago oplevert. Deze wisselwerking is een functie waarvan veel verkopers geen idee hebben. De gemiddelde vertegenwoordiger is namelijk geneigd om eindeloos specificaties van een bepaald product op te noemen om maar te hopen dat er een onderdeel tussenzit waar een bedrijf wat aan heeft. Maar de waardecreatie blijft vaak achterwege.

Creëer waarde bij de ontvanger

Waardecreatie is misschien wel het belangrijkste onderdeel van een vruchtbare relatie tussen de verkoper en de ontvanger. Wanneer een bedrijf merkt dat er waarde gecreëerd kan worden met het product of dienst dat jij aanbiedt, zal de kans op samenwerking groot zijn. Op dat moment maakt vaak de prijs niet meer uit, want een waardevolle samenwerking voor beide partijen zit vaak geen prijskaartje aan.

De belangrijkste reden voor verkopers om aan de slag te gaan als verkoper zijn de auto van de zaak, waarvan veel dachten dat het een Porsche zou zijn, en het enorme netwerk. Het laatste klopt vaak wel, want je komt in het dagelijkse leven als verkoper veel mensen tegen. Echter komt een mooie sportwagen van de zaak maar weinig voor, terwijl we vroeger toch echt een stuk beter in het verkopen van producten waren. Door de toegenomen transparantie van vrijwel alle markten kunnen we namelijk vaak niet tegen de ijzerharde conclusies van ontvangers op. Vaak zijn de prijzen van concurrenten bekend waardoor je aan de onderhandelingstafel veel macht verliest. Wat kan je daar dan tegen doen?

Richt je op de lange termijn

Een lange termijn samenwerking zit er vaak in het eerste gesprek nog niet in. Echter zal voor veel bedrijven een lange termijn samenwerking een stuk interessanter zijn dan een samenwerking met een snelle uitbetaling in combinatie met een hoger risico. Ik vertelde je al eerder het belang van waardecreatie, op welke manier waardecreatie toegepast kan worden en waarom waardecreatie onmisbaar is. Echter kan waardecreatie ook op de lange termijn bedrijfsactiviteiten in elkaar verweven. Hierdoor kunnen bedrijven synergie creëren en optimale efficiëntie bereiken. Het uitvoeren van bedrijfsactiviteiten kan goedkoper worden doordat bedrijf A de processen op een kostenefficiënte manier kan uitvoeren. Het zoeken naar gemeenschappelijke interesses en kwaliteiten kan daarom ook voor gemeenschappelijke voordelen zorgen.

Een andere manier is door het vinden van zwaktes van een bedrijf. Ieder bedrijf kent zwaktes die aangevuld kunnen worden door een ander bedrijf. De samenwerking die aan kan worden gegaan zal ervoor kunnen zorgen dat bedrijf A de zwakte van bedrijf B aanvult en vice versa. Het resultaat zal een vruchtbare samenwerking zijn.

Hoe verkoop ik mijzelf?

In een verkooppresentatie is het niet alleen belangrijk dat jij het product of dienst verkoopt, maar ook jezelf. Jij bent een weerspiegeling van de werkwijze van je bedrijf of werkgever. Door goed op de hoogte te zijn van de missie en de visie van je werkgever is het mogelijk om het uithangbord van je werkgever te worden. Wanneer je werkgever merkt dat jij de sleutel tot succes bent, kan dit aanzienlijke gevolgen voor jouw persoonlijke succes hebben.

Wil jij aan je zelfvertrouwen werken om tot nog meer succes te komen? Lees dan hier verder!

Meer informatie over geld verdienen met het internet? Lees hier alles over de Internet Marketing Revolutie!


Geplaatst

in

door

Reacties

Geef een reactie