virtual reality toekomst

Toekomstige toepassingen van virtual reality

Het zal je vast niet verbazen dat virtual reality voornamelijk voor het spelen van games ingezet gaat worden. De eenvoudigste manier om virtual reality bij een grote groep onder te brengen, is door zoveel mogelijk games te ondersteunen. Nu zijn ook veel gamers onderdeel van de doelgroep die in een vroeg stadium producten uitprobeert, waardoor de koppeling vanzelfsprekend ideaal is. Echter zit de toekomst van virtual reality niet zozeer in gaming, maar de mogelijkheden buiten het spelen van spellen. Er is zoveel meer mogelijk met virtual reality dan menig mens denkt.

Virtual reality in de zorg

Afgelopen jaar begon het Universitair Medisch Centrum Groningen als eerst een test met virtual reality op de psychiatrie-afdeling. De test was gericht op het trainen van patiënten om beter om te gaan met situaties waarin sociale angst een rol speelde.

Door een externe ontwikkelaar – diverse ziekenhuizen in Groningen hebben zelf ook ontwikkelaars in dienst – werden vier virtuele werelden ontwikkeld. Zo werd een winkelstraat in een binnenstad gecreëerd waar  de patiënt door heen kon lopen. Het doel hiervan was om de patiënt te trainen beter om te gaan met situaties in openbare gelegenheden.

Een andere toepassing, was het in contact brengen van kinderen die een week of langer in het ziekenhuis moesten verblijven met hun familie. Zo kon een kind dat voor langere tijd niet thuis kon zijn, toch virtueel aan de eettafel plaatsnemen. Deze virtual reality toepassing was het eerste echte (Nederlandse) voorbeeld van VR in de zorg. De test bleek een succes, want de gebruikers gaven aan een positieve ervaring te ontlenen aan het gebruik van virtual reality.

Virtual reality in het onderwijs

Tech-experts zien de zorg en het onderwijs als de twee belangrijkste sectoren waar nog veel innovatieslagen gemaakt kunnen worden. Daar geeft virtual reality tot dusver gehoor aan, want behalve de zorg, is er ook een duidelijke focus op onderwijs te vinden.

Onderwijzende functie

Nu is er een onderscheid te maken tussen een onderwijzende functie en virtual reality in het onderwijs. Toyota is een voorbeeld waar de onderwijzende kracht van virtual reality toegepast is. Middels een gecreëerde realiteit probeert Toyota namelijk jongeren op de gevaren van autorijden en het gebruik van een smartphone te wijzen. Met deze TeenDrive365 campagne, speciaal ontworpen voor de Oculus Rift, is Toyota een onverwachtse speler op dit gebied. Alhoewel de simulatie zich natuurlijk wel afspeelt in een Toyota ;-).

Onderwijs

Echte vooruitgang middels virtual reality kan worden geboekt door diverse toepassingen in het onderwijs. HBX, de digitale tak van de befaamde Harvard Business School, bracht augustus 2015 het nieuws naar buiten dat zij een virtueel klaslokaal hadden gerealiseerd. Middels HBX Live werd het ‘Ivy-league’ onderwijs van Harvard voor velen toegankelijk.

Harvard had jaren eerder de visie uitgesproken om onderwijs van hoge kwaliteit niet alleen lokaal in Boston maar over de gehele wereld beschikbaar te maken. Met als doel om ook leergierige studenten die niet in staat zijn op Harvard te komen de kans te geven gebruik te maken van de kennis die Harvard haar eigen studenten onderwijst.

Verder zal het in de toekomst mogelijk worden om ook langdurig zieken alsnog virtueel aanwezig in het klaslokaal te laten zijn. Hierdoor hoeft een ziektebed niet meer gelijk te staan aan een studieachterstand.

Virtuele winkel – Online shopping 2.0

Alhoewel de online retail markt blijft groeien, neemt de jaarlijkse groei gestaag af. Dit spreekt voor zich, aangezien het ondertussen een miljardenmarkt betreft. Een markt waar groei afneemt, is een markt waar innovatie voor een nieuwe impuls kan zorgen. Daardoor is ook virtual reality een bijzonder interessant onderwerp voor marketeers.

Een van de eerste online retail spelers die op virtual reality inzet, is ASOS. Alle aangesloten merken uit het assortiment van de online retailer kunnen zelf bepalen of hun producten in de virtuele versie van de webshop te bekijken zijn. Als de grootste online retailer nu al in virtual reality stapt, zullen de concurrenten naar verwachting snel volgen.


Geplaatst

in

door

Reacties

Geef een reactie